eSports vedonlyönti

eSports vedonlyönti

Viimeisen parin vuoden aikana elektroninen urheilu on noussut pinnalle ihan tosissaan, ja siitä on alkanut kiinnostumaan koko ajan suurempi yleisö. Vedonlyöjille tämä on tuonut lisää puuhastelua, sillä nykyään e-urheilusta pääsee lyömään vetoa samalla tavalla, kuin jääkiekosta, jalkapallosta, tai vaikka koripallosta. Elektronisen urheilun vedonlyönnissä on paljon asioita, joita tulee ottaa huomioon, ja perus maallikko ei usein osaa tehdä oikeanlaista taustatyötä tapahtumasta, johon aikoo vedonlyöntikassaansa sijoittaa. Tästä artikkelista löydät paljon hyviä tietoja, sekä vinkkejä e-urheilu vedonlyöntiä varten. Mikäli elektroninen urheilu, eli eSports on sinulle täysin uusi tuttavuus ylipäätään, pääset lukemaan siitä laajemman tietopaketin tästä linkistä


Unibet Sport 100 € bonus.

Mobilebet Sport 20 € bonus.
200% bonus

eSports vedonlyönti - Nettipelit joista tuli ammatti

Edelleen suuri osa ihmisistä katsoo alaspäin, kun joku kertoo viettävänsä paljon aikaa pelaten netissä videopelejä, oli kyse sitten eSports vedonlyöntitietokone-, tai konsolipeleistä. Se mitä moni ei edelleenkään halua uskoa tai ymmärtää, on se, että e-urheilijat saavat kuukausittain palkkaa pelaamisesta. He harjoittelevat kovaa eri liigoihin ja turnauksiin, joissa saattaa olla jaossa satoja tuhansia, tai jopa miljoonia euroja. Kyseessä ei ole todellakaan mikään helppo urapolku, vaan lahjoja, motivaatiota ja ankaraa harjoittelua vaativa tie. Vaikka kaikki nämä kolme asiaa kohtaisivat, ei sekää välttämättä avaa portteja ammattilaisuuteen, vaan pitää olla myös hyvää tuuria matkassa, varsinkin jos on kyse joukkuepelistä. Yksilöpeleissä, kuten esimerkiksi Starcraft II:ssa tai Hearthstone:ssa kyse on vain omasta kyvystä, mutta joukkuepelit ovat sitten asia erikseen. Yksilöpelit ovat kovaa grindaamista ja vastustajien lukemista oman henkilökohtaisen kyvyn mukaisesti, voitat tai häviät olet yksin. Toki pelaajien takana on organisaatio mutta, kun pelaat et voi tukeutua kehenkään muuhun. Tämä on monesti myös sellainen seikka joka näkyy yksilöpelien pelaajissa, sillä monet heistä ovat hyvin introverttejä, hiljaisia tekijöitä, jotka keskittyvät vain omaan suorittamiseen.

Joukkuepelien pelaajista löytyy usein laajemmalla skaalalla persoonallisuuksia, on niitä räiskyviä persoonia, jotka leikkivät yleisön kanssa isojen turnausten finaalivaiheessa, ja niitä jotka rauhallisesti hoitavat vain oman tonttinsa eivätkä juurikaan välitä ympärillä tapahtuvasta hälinästä. Yksi erinomainen esimerkki pelaajasta, joka nauttii huomiosta ja tykkää ottaa yleisön mukaan, kun joukkueella kulkee saadakseen lisää draivia toimintaan, on CS:GO peliä pelaavan FaZe Clanin in-game leader tanskalainen Finn “karrigan” Andersen. Karrigan on tunnettu siitä, että hän nousee pystyyn tuoliltaan huudattamaan yleisöä kesken jättimäisten turnausten isojen otteluiden, saadakseen kymmentuhatpäisen yleisön hurmioon, ja sitä kautta joukkueelleen lisää virtaa suorittamiseen. Alta näet pienen pätkän, kun kesken semifinaali sarjan karrigan jäi vielä lavalle sytyttämään yleisöä, kun muut lähtivät takahuoneeseen. Showmies vailla vertaa, ja yksi maailman parhaita pelaajia omassa roolissaan.

Tilanne on kuitenkin siis nykyään sellainen, että organisaatiot maksavat pelaajilleen kuukaisittaista palkkaa siitä, että he pelaavat. Pelaaminen on pelaajien päivätyö, ja ammatti. Palkat ovat vielä sellaiset, että ei tarvitse meittiä pitäisikö viikonloppuna käydä tekemässä jotain hanttihommia, vaan pelaajat pystyvät oikeasti keskittymään vain ammattiinsa. Sen lisäksi monet saavat lisätuloja lahjoitusten kautta esimerkiksi streamaamalla Twitch-suoratoistopalvelun kautta. Suurimmat rahat ovat kuitenkin turnauksissa, ja niihin organisaatiot sekä joukkueet pääsääntöisesti tähtäävät, sillo suurten major-turnausten voitot ovat haluituimpia elektronisen urheilun saralla. Esimerkiksi Dota2 pelin vuosittainen The International on kyseisen pelin “Stanely Cup”. Sen lisäksi, että voittava joukkue saa kauniin pokaalin ja nimet historiaan, rikastuu se myös suuresti. Esimerkiksi vuoden 2017 TI voittajille nasahti tilille yli 10 miljoonaa dollaria. Kyseisessä joukkueessa oli mukana myös yksi suomalainen pelaaja, Lasse “Matumbaman” Urpalainen. Matumbaman onkin yksi kaikkien aikojen eniten tienanneista pelaajista e-urheilun historiassa, ja muutenkin eniten mainetta niittänyt suomalainen pelaaja. Kolme muuta mainitsemisen arvoista nykypelaajaa Suomesta ovat Aleksi “allu” Jalli (CS:GO), Jesse “jerAx” Vainikka (DOTA2), sekä Joona “Serral” Sotala (SC2). Mikäli olet kiinnostunut enemmänkin siitä, kuinka paljon e-urheilussa liikkuu paalua, voit katsella tienattuja määriä tämän linkin takaa enemmän. 


NordicBet Sport 170 € bonus.

Miksi lyödä vetoa eSports tapahtumasta?

Elektroninen urheilu on vasta kunnolla aukeamassa vedonlyönnin saralla, joten tietoja ei ole saatavilla yhtä paljon, kuin suurten urheilulajien saralta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mikäli seuraat jotain peliä tiiviisti, olet luultavasti paremmin perillä sen hetkisistä voimasuhteista paremmin, kuin jotkut bookkerit. Näin ollen saat etua oman tietotaitosi kautta, ja voit kartuttaa vedonlyöntikassaasi, kun osaat napsia oikeat ylikertoimet pois oman tietämyksesi ansiosta. Suurempien lajien kanssa kaikki pienet nyanssit ovat tiedossa, kun mediamylläkkä joukkueiden sekä pelaajien ympärillä on loputon. Tästä syystä välittäjät tietävät aina kaiken mitä tulossa on, ja edgeä on vaikea saavuttaa sillä markkinoiden biittaaminen on todella todella vaikeaa. Esportsia seuraava vedonlyöjä on monesti paremmin kartalla asioista ja tämä antaa edun pelaajalle.

Elektronisen urheilun saralla liigat sekä turnaukset yleistyvät jatkuvasti, joka tuo markkinoille myös lisää pelattavaa sen saralla. Ongelmana välittäjille tulee siinä, että rahavirta ei ole vielä kovinkaan suuri heidän suuntaan, joten kertoimet on laskettu nopeasti ja tässä piileekin pelaajan lovi. Koska kertoimet lasketaan nopeasti ja lyödään vaan tulille, saattaa jotain olennaista jäädä huomaamatta. Esimerkiksi pelaaja muutokset joukkueiden kokoonpanoissa, kun joukkue joutuu ottamaan stand-in pelaajan mukaan vaikka sairaustapauksen vuoksi, saattaa aiheuttaa joko ylikertoimen altavastaajalle, josta tulikin ennakkosuosikki. Mikäli olet kartalla tällaisista asioista, tulet todennäköisesti grindaamaan hyvää rahaa esports vedonlyönnillä, koska todennäköisyydet ovat sinun, eivätkä välittäjän puolella. Tästä voidaan siis todeta, että nyt kannattaa takoa, kun rauta on kuumaa, sillä tilanne tulee varmasti muuttumaan lähitulevaisuudessa, kun eSports jatkaa kasvuaan.

Mitä tulee ottaa huomioon eSports vedonlyönnissä?

Edellisessä sarakkeessa hieman asiaa sivuttiin jo, mutta yksi tärkeimmistä asioista, joita tulee ottaa huomioon, kun aletaan lyömään eSports vedonlyöntivetoa eSports ottelusta/tapahtumasta, on kokoonpanot (tämä ei tietenkään päde yksilöpeleihin). On tärkeää tiedostaa seuraavat asiat:

  • Kuinka pitkään joukkue on pelannut yhdessä nykyisellä kokoonpanolla?
  • Minkälaisia suorituksia joukkue on esittänyt yhdessä viimeaikoina?
  • Onko joukkueen pelaajat kunnossa, ja minkälaisella tasolla yksilöt ovat esiintyneet?
  • Pelaako joukkue täydellä kokoonpanolla, vai onko mukana stand-in pelaaja?

Mikäli jokin joukkue lähtee turnaukseen viime hetken stand-in pelaajan kanssa, se yleensä tarkoittaa sitä, että ennakkoon ajateltu sijoitus tulee putoamaan huomattavasti. Vaikka stand-in pelaaja olisi huippuyksilö, ei muutaman päivän varoitusajalla pysty sopeutumaan uuteen porukkaan niin, että pystyisi pelaamaan samalla tavalla, kuin joukkueen oman pelaajan kanssa. Koska kyseessä on pääosin viiden pelaajan joukkueet, vaikuttaa yhden pelaajan panos eritavalla, kuin vaikka jalkapallossa tai jääkiekossa. Kaikki roolit joukkueessa on elintärkeitä, ja siksi joukkueen kemia onkin suuressa roolissa suorittamisen kanssa, yksittäinen stand-in pelaaja, joka on hälytetty paikalle sekoittaa pakkaa sen verran, että suorittaminen ei tule olemaan samalla tasolla.

Se pelataanko tapahtuma netissä vai lanissa on yksi erittäin merkityksellinen seikka. Tämä on erittäin tärkeä ja oleellinen asia. Nykyään huijaaminen on onneksi vähentynyt huomattavasti, mutta netissä pelattavissa tapahtumissa on aina se vaara, että jokin joukkue pyrkii hakemaan itselleen etua huijaamisen kautta, käyttämällä kiellettyjä ohjelmistoja, jotka auttavat esimerkiksi tähtäämisessä FPS peleissä. Yksi räikeimmistä tapauksista, joka eSports historiassa on nähty, oli tapaus jossa ranskalaisen KQLY nimisen pelaajan pelaaminen estettiin kokonaan kilpailullisessa CS:GO’ssa hänen jäätyään kiinni kielletyn ohjelmiston käyttämisestä. Tapaus järkytti silloin suuresti, sillä kyseistä pelaajaa arvostettiin todella korkealle, ja hän vei pelipaikan arvostetussa organisaatiossa yhdeltä maailman parhaista pelaajista, vain jäädäkseen kiinni kahta kuukautta myöhemmin. Muitakin pelaajia on jäänyt kiinni, mutta KQLY on edelleen suurin nimi, jolle on langetettu pitkäaikainen pelikielto. Netissä ja lanissa pelattavissa tapahtumissa on muitakin eroja. LAN tapahtumissa yleisö on sekä kannustamassa, että luomassa painetta. Tämä näkyy varsinkin kokemattomampien peaajien suorituksissa, sillä ei ole helppoa astua ensimmäistä kertaa lavalle, kun edessä on kymmentuhatpäinen yleisö pitämässä mekkalaa seuraten jokaista liikettäsi. Tästä syystä ensimmäistä kertaa isoilla lavoilla pelaavat joukkueet saattavat horjua suorittamisensa kanssa, vaikka netissä joukkue olisi pelannut todella kovalla tasolla ennen LAN -tapahtumaa.

Onko kyseessä yksittäinen ottelu, vai ottelusarja. Yksittäiset ottelut saattavat päättyä miten tahansa, mutta ottelusarjoissa erot voivat kasvaa nopeasti. League of Legends ja DOTA2 ovat pelejä, joissa kartta on aina sama, aina muutos on se, kummassa päässä karttaa joukkueen tukikohta on. Näissä MOBA -peleissä yleisesti ero on kokeneemmalla joukkueella, sillä useamman ottelun aikana kokemus yleensä ottaa niskalenkin, sillä tilanteisiin sopeutuminen on luonnollisempaa. Toki yllätyksiä nähdään lähes poikkeuksetta turnauksissa ja tapahtumissa, mutta tämä on hyvä asia ottaa huomioon. CS:GOn kanssa täytyy ottaa huomioon se, mitä karttoja pelataan. Jokaisella joukkueella on ne ns. “omat kartat”, jossa joukkue esiintyy parhaiten ja pystyy tuhoamaan kenet tahansa. Ottelusarjoissa joukkueet pääsevät yleensä pelaamaan itselleen ominaisia karttoja, joissa heidän mahdollisuutensa voittamiseen on suuremmat. Tässä toki taas korostuu vedonlyöjän oma tietotaito, sillä jos olet hyvin kartalla siitä, missä mikäkin joukkue on vahvoilla voit löytää hyvin etua altavastaajella, mikäli karttavalinnat suosivat heitä selkeästi ennakkoon parempaa vastustajaa vastaan. Hyvänä esimerkkinä voi kaivaa turnauksista ottelusarjoja, joissa ennakkosuosikki ei päässyt pelaamaan omia karttojaan, ja altavastaaja on voittanut BO3 sarjan 2-0 voitoin ihan vain karttavalintojen vuoksi.

Näiden yllämainittujen asioiden lisäksi kannattaa seurata pelaajien Twitch kanavia, sitä kautta opit tuntemaan pelaajat, ja tiedät minkälaisella mielentilalla he ovat liikenteessä. Jos jonkun joukkueen pelaajat ovat viimeisen kaksi viikkoa valitelleet pelatessaan jatkuvasti, pelaamisesta puuttuu rentous, ja homma on jatkuvaa kinastelua, niin voit varmaan arvata, että ei se turnauksessa todennäköisesti kulje hyvin myöskään. Elektroninen urheilu on siitä mielenkiintoinen, että pääset lähemmäs pelaajia, kuin oikeastaan missään muussa lajissa, juuri Twitchin avustuksella. Tiedät minkälaisessa pelikunnossa yksilöt ovat, ja samalla pysyt kartalla pelistä ja sen uusista tuulista.


Expekt Sport 100 € bonus.

eSports vedonlyönti kohteet

Koska elektroninen urheilu on vielä suhteellisen tuoretta vedonlyönnin kannalta, niin kohteita ei ole vielä ihan yhtä laajalla skaalalla, eSports vedonlyöntikuin mitä suurimmassa osassa urheilua, mistä voi vetoa lyödä. Tämä johtuu siitä, että välittäjät eivät vain oikeasti ole kovin hyvin perillä peleistä ja sen tapahtumista, joten kohteille on vaikea antaa kertoimia. Monissa tapahtumissa yleisesti kohteet ovat vain voittajan valintaa, tai ottelusarjoissa pääsee veikkaamaan kumpi voittaa minkäkin kartan. Isommissa turnauksissa saattaa jo päästä betsaamaan turnauksen MVP:stä, kenellä on eniten tappoja, mikä joukkue voittaa eniten yksittäisiä karttoja jne. Ilokseni voin kuitenkin todeta, että eSports alkaa löytymään koko ajan paremmin myös live-vedonlyönnistä. Kohteiden määrä on vielä monesti valitettavan pieni, mutta eteenpäin on menty ja mennään koko ajan.

Mitä enemmän peleistä lyödään vetoa, sitä enemmän se alkaa myös kiinnostamaan välittäjiä, joka totta kai tarkoittaa sitä, että tarjolle tulee lisää pelattavaa. Dota2 ja League of Legends peleissä varmasti odotetaan, että saadaan kohteita karttojen sankari drafteille, joka tulee varmasti olemaan todella mielenkiintoinen aihe betsata. FPS peleissä voi odottaa enemmän yksittäisten pelaajien suorituksiin paneutuvia kohteita, ja pieniin nyansseihin liittyviä vetoja. Esimerkkinä voisi heittää over/under veto siitä, montako tappoa ottelun ensimmäisellä puoliskolla saadaan kranaateille. Jotain tällaista on varmasti tulevaisuudessa tulossa, joten tällä hetkellä eSportsista kiinnostuneet ihmiset pääsevät vaikuttamaan siihen kuinka nopeasti mennään eteenpäin vain pelaamalla. Kun volyymi markkinoilla kasvaa, kasvaa myös pelattavien kohteiden määrä. 


Unibet Sport 100 € bonus.

LeoVegas Sport 50 € bonus.

 


NettiKasinoVertailu.info